Merge branch 'master' of https://git.wiai.de/klausuren/klausuren-allgemein
@ -0,0 +1,31 @@
|
||||
\input{../settings/settings}
|
||||
|
||||
\begin{document}
|
||||
|
||||
\klausur{Grundlagen des Innovationsmanagements}
|
||||
{Professor Dr. Alexander Fliaster}
|
||||
{Wintersemester 16/17}
|
||||
{60}
|
||||
{keine}
|
||||
|
||||
\begin{enumerate}
|
||||
\item Aufgabe 1
|
||||
\\Zeigen SIe das magische Viereck des Innovationswettbewerbs nach Pfeiffer/Weiß (1990) auf und erklären Sie dieses Modell detailiert anhand des Fallbeispiels \textbf{Boeing Dramliner}! (12 Punkte)
|
||||
|
||||
\item Augabe 2
|
||||
\\Beschreiben Sie ausfühlich vier der sieben Quellen der Innovation Ihrer Wahl nach Drucker (1985/2002) undn nennen sie jeweils ein Beispiel für die von Ihnen geählten Quellen! (12 Punkte)
|
||||
|
||||
\item Aufgabe 3
|
||||
\\Erläutern Sie ausfühlrich unter Bezugnahme auf Cooper (2005) vier Gründe, warum Unternehmen verstärkt auf inkrementelle Innovationsvorhaben setzen ("Why true innovation is down; main drivers of the negative portfolio shift!") (12 Punkte)
|
||||
|
||||
\item Aufgabe 4
|
||||
\\ Erläutern Sie, was uner einem "Paradigma des Innovationsmanagements" nach Fliaster (2000) sowie Marr/Fliaster (2001) zu verstehen ist! Vergleichen Sie im Anschluss in tabellarischer Form das Technology-Driven Paradigma (Deutsch: das forschungsgetriebene Paradigma) mit dem Stategy-Driven Paradigm nach drei Kriterien Ihrer Wahl! (12 Punkte)
|
||||
|
||||
\item Aufgabe 5
|
||||
\\Nenne Sie die Akteure der Promotorentroika sowie deren Machtquellen und Leistungsbeträge! Erklären Sie im Kontext des Promotorenmodells die Begriffe \textbf{Rollenexklusivität, Rollenpluralität und Rollenkombination}! (12 Punkte)
|
||||
|
||||
\item Aufgabe 6
|
||||
\\ Nennen Sie die Hauptmerkmale eines Lead Users und beschreiben Sie ausführlich alle Phasen des Lead User Prozesses nach von Hippel et al. (1999)! (12 Punkte)
|
||||
|
||||
\end{enumerate}
|
||||
\end{document}
|
||||
@ -1,37 +0,0 @@
|
||||
\input{../settings/settings}
|
||||
|
||||
\begin{document}
|
||||
|
||||
\klausur{Kürzel Modulname (z.B. KTR-Datkomm-B Datenkommunikation)}
|
||||
{Dozent (z.B. Prof. Dr. U. Krieger)}
|
||||
{Semester (z.B. Wintersemester 13/14)}
|
||||
{Bearbeitungs zeit (z.B. 90)}
|
||||
{Zugelassene Hilfsmittel (z.B. Taschenrechner)}
|
||||
|
||||
\begin{enumerate}
|
||||
\item Aufgabe 1 - Pflichtaufgabe: 30 Punkte
|
||||
|
||||
Sie beginnen nach Ihrem abgeschlossenen Studium als Systemarchitekt bei einem großen Automobilhersteller. Das Unternehmen nutzt eine Vielzahl an IT-Systemen zur Unterstützung bzw. Automatisierung interner Prozesse. Seit Längerem wird über eine strategische Neuausrichtung der IT-Landschaft diskutiert. Insbesondere wird überlegt, die bisherigen Systeme zu modularisieren und neu aufzubauen.
|
||||
|
||||
\begin{enumerate}
|
||||
\item Definieren Sie den Begriff der Komponente und grenzen Sie diesen vom Begriff der Fachkomponente ab. (4 Punkte)
|
||||
\item In der Vorlesung haben Sie die Architektur komponentenorientierter Anwendungssysteme kenneglernt. Erläutern Sie Ihnen bekannte Arten von Komponenten-Frameworks und ordnen Sie diese den entsprechenden Architekturebenen zu. (4 Punkte)
|
||||
\item Vergleichen Sie Klassen sowie Komponenten als Strukturierungseinheiten für Anwedungssysteme anhand der Erfüllung der Modularitätskriterien. (8 Punkte)
|
||||
\item Sowohl Ihr Unternehmen (A) als auch einer Ihrer eigenständigen Zuliefer (B) steht vor der Entscheidung über die Einführung eines Standardsystems, welches Einsparungen für beide Seiten mit sich bringen könnte. Als Entscheidungsgrundlage wurde von Ihrem Vorgänger folgende, allerdings noch unvollständige, Entscheidungsmatrix aufgestellt:
|
||||
\begin{enumerate}
|
||||
\item Ergänzen Sie die noch fehlenden Werte in den dafür vorhergesehenen Platzhaltern (\_\_\_) der Entscheidungsmatrix. (6 Punkte)
|
||||
\item Veranschaulichen Sie das Standardisierungsproblem anhand eines entsprechenden Graphen mit den Werten aus der Entscheidungsmatrix. (4 Punkte)
|
||||
\item Treffen Sie auf Basis des sich einstellenden Gleichgewichts eine Entscheidung über die Einführung des Systems in den jeweiligen Unternehmen. Ist Ihr Ergebnis auch aus Gesamtsicht optimal? Welche Kosten können gegebenenfalls aus Gesamtsicht gegenüber Ihrer Entscheidung eingespart werden? (4 Punkte)
|
||||
\end{enumerate}
|
||||
\end{enumerate}
|
||||
\item Aufgabe 2 - 30 Punkte
|
||||
\begin{enumerate}
|
||||
\item Ihr Unternehmen hat sich dazu entschieden, ein System zur Verwaltung der Unternehmensressourcen einzuführen. Das Unternehmen untergliedert sich in insgesamt 6 verschiedene Abteilungen, die bisher alle mit dezentralen Lösungen gearbeitet haben. Durch das neue System können einerseits Einsparungen erzielt werden, da der Austausch der Informationen mit aktuellen Kosten in Höhe von 16.000 € effizienter gehandhabt werden kann. Anderseits arbeitet das neue System an sich teilweise auch effizienter als die bisherigen Lösungen. Im Gegensatz dazu fallen jedoch für jede Abteilung, die mit dem System arbeitet
|
||||
\end{enumerate}
|
||||
\end{enumerate}
|
||||
|
||||
|
||||
Hier könnte dein Bild stehen:
|
||||
%\image{1}{Capture3.PNG}{DNS-Anfrage}{DNS-Anfrage}
|
||||
|
||||
\end{document}
|
||||
BIN
IIS-MODS-M/SS16_IIS-MODS.jpg
Normal file
|
After Width: | Height: | Size: 185 KiB |
97
IIS-MODS-M/SS16_IIS-MODS.tex
Normal file
@ -0,0 +1,97 @@
|
||||
\input{../settings/settings}
|
||||
|
||||
\begin{document}
|
||||
|
||||
\klausur{Kürzel Modulname (z.B. KTR-Datkomm-B Datenkommunikation)}
|
||||
{Dozent (z.B. Prof. Dr. U. Krieger)}
|
||||
{Semester (z.B. Wintersemester 13/14)}
|
||||
{Bearbeitungs zeit (z.B. 90)}
|
||||
{Zugelassene Hilfsmittel (z.B. Taschenrechner)}
|
||||
|
||||
\begin{enumerate}
|
||||
\item Aufgabe 1 - Pflichtaufgabe: 30 Punkte
|
||||
|
||||
Sie beginnen nach Ihrem abgeschlossenen Studium als Systemarchitekt bei einem großen Automobilhersteller. Das Unternehmen nutzt eine Vielzahl an IT-Systemen zur Unterstützung bzw. Automatisierung interner Prozesse. Seit Längerem wird über eine strategische Neuausrichtung der IT-Landschaft diskutiert. Insbesondere wird überlegt, die bisherigen Systeme zu modularisieren und neu aufzubauen.
|
||||
|
||||
\begin{enumerate}
|
||||
\item Definieren Sie den Begriff der Komponente und grenzen Sie diesen vom Begriff der Fachkomponente ab. (4 Punkte)
|
||||
\item In der Vorlesung haben Sie die Architektur komponentenorientierter Anwendungssysteme kenneglernt. Erläutern Sie Ihnen bekannte Arten von Komponenten-Frameworks und ordnen Sie diese den entsprechenden Architekturebenen zu. (4 Punkte)
|
||||
\item Vergleichen Sie Klassen sowie Komponenten als Strukturierungseinheiten für Anwedungssysteme anhand der Erfüllung der Modularitätskriterien. (8 Punkte)
|
||||
\item Sowohl Ihr Unternehmen (A) als auch einer Ihrer eigenständigen Zuliefer (B) steht vor der Entscheidung über die Einführung eines Standardsystems, welches Einsparungen für beide Seiten mit sich bringen könnte. Als Entscheidungsgrundlage wurde von Ihrem Vorgänger folgende, allerdings noch unvollständige, Entscheidungsmatrix aufgestellt:
|
||||
\begin{enumerate}
|
||||
\item Ergänzen Sie die noch fehlenden Werte in den dafür vorhergesehenen Platzhaltern (\_\_\_) der Entscheidungsmatrix. (6 Punkte)
|
||||
\item Veranschaulichen Sie das Standardisierungsproblem anhand eines entsprechenden Graphen mit den Werten aus der Entscheidungsmatrix. (4 Punkte)
|
||||
\item Treffen Sie auf Basis des sich einstellenden Gleichgewichts eine Entscheidung über die Einführung des Systems in den jeweiligen Unternehmen. Ist Ihr Ergebnis auch aus Gesamtsicht optimal? Welche Kosten können gegebenenfalls aus Gesamtsicht gegenüber Ihrer Entscheidung eingespart werden? (4 Punkte)
|
||||
\end{enumerate}
|
||||
\end{enumerate}
|
||||
\item Aufgabe 2 - 30 Punkte
|
||||
\begin{enumerate}
|
||||
\item Ihr Unternehmen hat sich dazu entschieden, ein System zur Verwaltung der Unternehmensressourcen einzuführen. Das Unternehmen untergliedert sich in insgesamt 6 verschiedene Abteilungen, die bisher alle mit dezentralen Lösungen gearbeitet haben. Durch das neue System können einerseits Einsparungen erzielt werden, da der Austausch der Informationen mit aktuellen Kosten in Höhe von 16.000 € effizienter gehandhabt werden kann. Anderseits arbeitet das neue System an sich teilweise auch effizienter als die bisherigen Lösungen. Im Gegensatz dazu fallen jedoch für jede Abteilung, die mit dem System arbeitet, zusätzliche Lizenzkosten in Höhe von 52.000 € verteilen sich auf die Abteilungen wie in nachfolgender Tabelle dargestellt.
|
||||
|
||||
\begin{tabular}{|p{0.1\textwidth}|c|c|c|c|c|c|}
|
||||
\hline
|
||||
1.000 € & Abteilung 1 & Abteilung 2 & Abteilung 3 & Abteilung 4 & Abteilung 5 & Abteilung 6 \\
|
||||
\hline
|
||||
Kosten Einführung & 11 & 7 & 10 & 8 & 9 & 7 \\
|
||||
\hline
|
||||
Effizenz"-gewinn & 10 & 4 & 5 & x & 5 & 5 \\
|
||||
\hline
|
||||
\end{tabular}\\
|
||||
|
||||
Die Informationskosten, die entfallen, falls beide Abteilungen das System einführen, sind in folgender Tabelle enthalten:
|
||||
|
||||
\begin{tabular}{|p{0.11\textwidth}|c|c|c|c|c|c|}
|
||||
\hline
|
||||
1.000 € & Abteilung 1 & Abteilung 2 & Abteilung 3 & Abteilung 4 & Abteilung 5 & Abteilung 6 \\
|
||||
\hline
|
||||
Abteilung 1 & - & 1 & 0 & 1 & 2 & 2 \\
|
||||
\hline
|
||||
Abteilung 2 & & - & x & 0 & 0 & 0 \\
|
||||
\hline
|
||||
Abteilung 3 & & & - & 3 & 0 & 0 \\
|
||||
\hline
|
||||
Abteilung 4 & & & & - & x & 0 \\
|
||||
\hline
|
||||
Abteilung 5 & & & & & - & 4 \\
|
||||
\hline
|
||||
Abteilung 6 & & & & & & - \\
|
||||
\hline
|
||||
\end{tabular}
|
||||
|
||||
Hinweis: x markiert eine fehlende Angabe.
|
||||
\begin{enumerate}
|
||||
\item Trotz fehlender Angaben bittet Ihr Vorgesetzter Sie, die anfallenden Gesamtkosten für den Fall zu berechnen, wenn Abteilung 1, 4 und 5 das System einführen. Aus Ihrer Tätigkeit in Abteilung 3 wissen Sie, dass der Informationsaustausch mit Abteilung 2 schon jetzt mit Kosten von 1.000 € relativ effizient erfolgt. Ermitteln Sie die anfallenden Gesamtkosten für den angegebenen Fall anhand nachvollziehbarer mathematischer Berechnungen. (6 Punkte)
|
||||
|
||||
\item In einem Vorstandsbechluss wurde entschieden, dass die Abteilungen 1, 4 und 5 das System sicher einführen. Vereinfachen Sie das Standardisierungsproblem durch die gemeinsame Betrachtung der Abteilungen 1, 4 und 5 als einzelnen Akteur und erstellen Sie einen graph, der sowohl den Nettobasisnutzen jeder Abteilung sowie die Informationskosten zwischen den Abteilungen enthält. (6 Punkte)
|
||||
|
||||
\item Wie viele zusätzliche Fälle bzw. Kombinationen müssen betrachtet werden um zu einer aus Unternehmensperspektive optimalen Lösung zu gelangen, falls der Vorstandsbeschluss (die Abteilungen 1, 4 und 5 setzen das System sicher ein) umgesetzt wird? Ermitteln Sie für jeden Fall bzw. Kombination die Gesamtkosten und entscheiden Sie. (14 Punkte)
|
||||
\end{enumerate}
|
||||
\item Nennen Sie die zentralen Rollen auf Marktplätzen für Software Komponenten / Services und erläutern Sie kurz die Relevanz von solchen Märkten. (4 Punkte)
|
||||
\end{enumerate}
|
||||
|
||||
\item Aufgabe 3: 30 Punkte
|
||||
\begin{enumerate}
|
||||
\item Nennen Sie zwei Arten von Heuristiken, welche bei der Komponentenfindung im Rahmen der Anwendung der BCI-Methode eingesetzt werden können. (1 Punkt)
|
||||
\item Ein wesentlicher Schritt der BCI-Methode ist die Abbildung des konzeptionellen Modells auf einen Graph.
|
||||
\begin{enumerate}
|
||||
\item Beschreiben Sie kurz die Ziele der Graphenpartitionierung. (2 Punkte)
|
||||
\item Welche Informationen eines konzeptionellen Modells können bei der Erstellung des BCI-Graphen berücksichtigt werden? (4 Punkte)
|
||||
\item In welcher Form werden die genannten Informationen auf den Graphen abgebildet? (1 Punkt)
|
||||
\end{enumerate}
|
||||
\item Im Rahmen der Komponentenfindung wurden mittels der BCI-Methode die zwei Komponenten A und B identifiziert. Die generierte Startlösung ist in folgender Grafik im Detail dargestellt:
|
||||
|
||||
\imagewocaption{1}{SS16_IIS-MODS.jpg}{Aufgabe33}
|
||||
|
||||
\end{enumerate}
|
||||
|
||||
|
||||
\end{enumerate}
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
Hier könnte dein Bild stehen:
|
||||
%\image{1}{Capture3.PNG}{DNS-Anfrage}{DNS-Anfrage}
|
||||
|
||||
\end{document}
|
||||
@ -0,0 +1,85 @@
|
||||
\input{../settings/settings}
|
||||
|
||||
\begin{document}
|
||||
|
||||
\klausur{ISDL-SOA Governance and Evaluation}
|
||||
{Dr. Jochen Malinowski}
|
||||
{Wintersemester 16/17}
|
||||
{90}
|
||||
{Keine}
|
||||
|
||||
\section*{Pflichtteil}
|
||||
|
||||
\begin{enumerate}
|
||||
\item SOA und SOA Governance (30 Punkte)
|
||||
\begin{enumerate}
|
||||
\item Erläutern Sie das Konzept einer serviceorientierten Architektur (SOA) und legen Sie dar, durch welche Merkmale sich eine SOA von bisherigen Ansätzen komponentenbasierter Softwareentwicklung unterscheidet. (8 Punkte)
|
||||
\item Welche Geschäftsvorteile können durch eine erfolgreich umgesetzte SOA potenziell erreicht werden? Die folgende Tabelle enthält mögliche realisierbare \emph{quantitative} Vorteile. Beschreiben Sie je aufgeführtem Vorteil, was im Kontext einer SOA hierunter zu verstehen ist! Veranschaulichen Sie Ihre Erläuterungen anhand von Beispielen! (12 Punkte) \\ \\
|
||||
\begin{tabular}[h]{p{.35\textwidth}p{.5\textwidth}}
|
||||
\hline
|
||||
\textbf{Quantitative Vorteile}
|
||||
& Beschreibung und Beispiele, wie dies durch eine SOA erreicht werden kann (die Tabelle gibt nur die Struktur vor; bitte benutzen Sie zur Beantwortung ein separates Blatt) \\
|
||||
\hline
|
||||
Kostenverhinderung \\
|
||||
Kostenreduktion \\
|
||||
Erlössteigerung (Revenue increase) \\
|
||||
Operationelle Effizienzsteigerungen \\
|
||||
\hline \\
|
||||
\end{tabular}
|
||||
\item Um in traditionellen Systemlandschaften zwei Systeme miteinander zu verbinden, müssen sich diese auf ein Ad-hoc-Protokoll einigen (siehe Grafik). Erläutern Sie, warum dies der Fall ist, warum es bei einer Vielzahl an Systemen zu Problemen führt und wie eine Lösung gemäß SOA-Prinzipien aussieht! Auf welche Aspekte müssen sich zwei Systeme in einer SOA nur noch einigen? (10 Punkte) \\
|
||||
\includegraphics[width=.9\textwidth]{WS1617_1c.png}
|
||||
\end{enumerate}
|
||||
\end{enumerate}
|
||||
|
||||
\section*{Wahlteil (2 von 4 Aufgaben)}
|
||||
|
||||
\begin{enumerate}
|
||||
\item[2.] Analyse und Design einer SOA (30 Punkte)
|
||||
\begin{enumerate}
|
||||
\item In der Design-Phase für eine SOA-Applikation werden oftmals Service Layer Models und Sequence Diagrams eingesetzt. Beschreiben Sie, zu welchem Zweck diese beiden Diagrammtypen jeweils eingesetzt werden. Sikizzieren Sie anschließend anhand eines selbstgewählten Beispiels ein Service Layer Model und das dazu passende Sequence Diagram. Erläutern Sie Ihre Grafiken stichpunktartig. (15 Punkte)
|
||||
\item Nennen und erläutern Sie die fünf Guidelines, die man beim Design von Services bachten sollte. (7 Punkte)
|
||||
\item Um Business Services zu idenzifizieren, kann top-down oder bottom-up vorgegangen werden. Beschreiben Sie die beiden Vorgehensweisen stichwortartig. Erläutern Sie anschließend anhand der Vor- und Nachteile der beiden Ansätze, warum in den meisten Fällen ein kombinierter Top-down-\,/\,Bottom-up-Ansatz vorzuziehen ist! (8 Punkte)
|
||||
\end{enumerate}
|
||||
\item[3.] Implementierung und Test einer SOA (30 Punkte)
|
||||
\begin{enumerate}
|
||||
\item Erläutern Sie, warum die häufige und frühe Integration der einzelnen Code-Komponenten in die gesamte Code-Basis (\emph{continuous integration}) in einer SOA-Umgebung besonders wichtig ist! (5 Punkte)
|
||||
\item Nennen Sie Gründe, warum das Testen einer SOA-basierten Anwendung im Vergleich zu traditionellen Nicht-SOA-Systemen besonders herausfordernd ist! (5 Punkte)
|
||||
\item In der Softwareentwicklung – unabhängig von SOA – folgt der Test häufig dem sogenannten V-Modell. Stellen Sie das V-Modell grafisch dar und beschreiben Sie die einzelnen Phasen! (10 Punkte)
|
||||
\item In einer SOA muss neben dem Gesamtsystem (\emph{composite application}) jeder veröffentlichte (Business-)Service unabhängig von möglichen Consumer-Anwendungen vollständig getestet werden. Hierdurch wird aus dem V-Modell das W-Modell. Beschreiben Sie anhand der nachfolgenden Tabelle, welche Art von Tests für die einzelnen Business-Services sowie für das Gesamtsystem je Test-Phase (\emph{test stage}) durchgeführt werden müssen! (10 Punkte)\\ \\
|
||||
(die Tabelle gibt nur die Struktur vor; bitte benutzen Sie zur Beantwortung ein separates Blatt)
|
||||
\begin{tabular}[h]{p{.25\textwidth}p{.275\textwidth}p{.275\textwidth}}
|
||||
\hline
|
||||
\textbf{Test Stage} & \textbf{Individual Business Service (``Little Vs'')} & \textbf{System as a Whole (``Big~V'')} \\
|
||||
\hline
|
||||
Component Test \\
|
||||
Assembly Test \\
|
||||
Product Test \\
|
||||
Performance Test \\
|
||||
User Acceptance Test \\
|
||||
\hline \\
|
||||
\end{tabular}
|
||||
\end{enumerate}
|
||||
|
||||
\item[4.] Technische Architektur und Sicherheitsaspekte einer SOA (30 Punkte)
|
||||
\begin{enumerate}
|
||||
\item Aus technischer Architektursicht können die nachfolgend aufgelisteten SOA-Architekturtypen unterschieden werden. Erläutern Sie diese Typen mit Hilfe von Grafiken und stichwortartigen Beschreibungen! (15 Punkte)
|
||||
\begin{enumerate}
|
||||
\item Basic Service Architectures
|
||||
\item Service-Consuming Architectures and Service-Providing Architectures
|
||||
\item Systems Decoupling Architectures
|
||||
\item Legacy Wrapping Architectures
|
||||
\item Process Orchestration Architectures
|
||||
\end{enumerate}
|
||||
\item Beschreiben und Erläutern Sie die Funktionsweise eines Enterprise Service Bus (ESB)! (10 Punkte)
|
||||
\item Im Rahmen eines SOA-Sicherheitskonzeptes sollen die Risiken anhand eines »Risk Management Plans« erfasst und behandelt werden. Erläutern Sie, was ein »Risk Management Plan« ist und wie dieser genutzt werden sollte, um die Risiken zu managen! (5 Punkte)
|
||||
\end{enumerate}
|
||||
|
||||
\item[5.] Umsetzung von SOA Governance in Organisationen (30 Punkte)
|
||||
\begin{enumerate}
|
||||
\item Es gibt verschiedenste Organisationsformen, welche die Einführung von SOA in der Organisation unterstützen. Grundsätzlich können die drei Organisationsformen Centralized/Center of Excellence, SOA Program und Decentralized unterschieden werden. Beschreiben Sie diese drei Ansätze und nennen Sie die jeweiligen Vor- und Nachteile. Erläutern Sie außerdem, wann sich welcher Ansatz eignet! (14 Punkte)
|
||||
\item Erläutern Sie die grundsätzliche Idee von Service Level Agreements (SLAs) im Umfeld von SOA Services. Nennen Sie stichpunktartig die Zielsetzung solcher SLAs! (8 Punkte)
|
||||
\item Erläutern Sie die Beziehung zwischen dem SOA-Konzept und aktuellen Trends wie: Agile, DevOps, »Everything as a service«, »Cloud first«, Digitalization und »Mobile First«. Warum spielt SOA in diesen Trends eine wichtige Rolle? (8 Punkte)
|
||||
\end{enumerate}
|
||||
\end{enumerate}
|
||||
|
||||
\end{document}
|
||||
BIN
ISDL-SOA Governance and Evaluation/WS1617_1c.png
Normal file
|
After Width: | Height: | Size: 107 KiB |
BIN
ISDL-eFIN-B/Aufgabe_1c.png
Normal file
|
After Width: | Height: | Size: 680 KiB |
BIN
ISDL-eFIN-B/Aufgabe_1f.png
Normal file
|
After Width: | Height: | Size: 137 KiB |
113
ISDL-eFIN-B/WS1617 eFin.tex
Normal file
@ -0,0 +1,113 @@
|
||||
\input{../settings/settings}
|
||||
|
||||
\begin{document}
|
||||
|
||||
\klausur{ISDL-eFIN-B Electronic Finance}
|
||||
{Dr. Christian Maier}
|
||||
{Wintersemester 16/17}
|
||||
{90}
|
||||
{Nicht-programmierarer Taschenrechner}
|
||||
\section{Anmerkung}
|
||||
Bitte vearbeiten Sie die Pflichtaufgabe (Aufgabe 1) sowie drei Wahlpflichtaufgaben (Aufgabe 2 bis 6).
|
||||
Sollte mehr als drei Wahlpflichtaufgaben bearbeitet werden, werden nur die nach Aufgabenstellung ersten drei Aufgaben gewertet.
|
||||
\\Die erwerbenen Punkte aus der Studienleistung (SL) werden nur bei Bestehen der Klausur angerechnet.
|
||||
|
||||
\section{Aufgaben}
|
||||
\begin{enumerate}
|
||||
\item Aufgabe 1 - Kredite und Wertpapierhandel
|
||||
\begin{enumerate}
|
||||
|
||||
\item Erläutern Sie den Begriff des Ausscheidunsfaktors im Themengebiet der Kreditwürdigkeitsprüfun und geben Sie an, wie dieser eingesetzt wird. (2 P)
|
||||
\item Nennen und beschreiben Sie kurz sechs Klassifikationsmöglichkeiten von Krediten. (6 P)
|
||||
\item Die ISDL AG möchte bei der Sparkasse Bamberg einen Kreditfür die Instalation einer neuen Produkionsanlage aufnehmen. Die Sparkasse nutzt zwei Kennzahn zu KReditwürdigkeitsprüfung, due durch folgendes Fuzzy-System in eine Rating-Note aggregiert werden. Diese sind der Free Cash Flow (FCF = frei verfügbare, einkommende Zahlunsströme; Durchschnitt der letzten drei Jahre) und die Eigenkapitalquote (= aktueller Anteil des Eigenkapitals am Gesamtkapital). Welche Rating-Note erhählt die ISDL AG mit einem durchschnittlichne FCF von 37.500 EUR und einer EK-Quote von 65\%? (12P)
|
||||
\image{0.75}{Aufgabe_1c.png}{}{}
|
||||
Regeln:
|
||||
\\Wenn FCF niedrig UND EK-Quote mittel DANN Rating-Note = Stufe D
|
||||
\\Wenn FCF niedrig ODER EK-Quote hoch DANN Rating-Note = Stufe C
|
||||
\\Wenn FCF mittel UND EK-Quote mittel DANN Rating-Note = Stufe A minus
|
||||
\\Wenn FCF mittel UND EK-Quote hoch DANN Rating-Note = Stufe A
|
||||
\\
|
||||
\\ Dokumentieren Sie Ihren Rechenweg. Verwenden Sie zur Defuzzifizierung die Mean-od-Maximum-Methode. Skizzieren Sie aber auch die sich ergebende Ergebnisfläche im Kreditwrüdigkeits-Diagramm gemäß der Max-Prod-Inferenz, von der Sie bei Anwendung der Flächenschwerpunktmethode den Flächenschwerpunkt berechnen würden, um den Score zu ermitteln.
|
||||
\\
|
||||
\item Gegeben ist folgendes Orderbuch für die etra-Eröffnunsauktion des ISDL-Aktie. Bestimmen Sie den Eröffnungskurs und das gehandelte Volumen. (8P)
|
||||
\\\begin{tabular}{|c|c|c|}
|
||||
\hline
|
||||
Kurs Limit (EUR) & Verkaufgebote (Asks) & Kaufbebote (Bids \\
|
||||
\hline
|
||||
billigst & • & 50 \\
|
||||
\hline
|
||||
50 & 80 & 55 \\
|
||||
\hline
|
||||
49 & 210 & 52 \\
|
||||
\hline
|
||||
48 & 310 & 95 \\
|
||||
\hline
|
||||
47 & 140 & 230 \\
|
||||
\hline
|
||||
46 & 190 & 150 \\
|
||||
\hline
|
||||
45 & 150 & 250 \\
|
||||
\hline
|
||||
44 & 120 & 180 \\
|
||||
\hline
|
||||
bestens & 250 & • \\
|
||||
\hline
|
||||
\end{tabular}
|
||||
\item Nach der Eröffnungsauktion (9:00 Uhr) treffen folgende Gebote ein. Beschreiben Sie kurz, was zu welchem Zeitpunkt passiert. (3 P)
|
||||
\\
|
||||
\\9:01 Uhr: Kaufgebot: 100 a 46 EUR;
|
||||
\\9:02 Uhr: Verkaufgebot: 20 a 47 EUR;
|
||||
\\9:03 Uhr: Kaufgebot: 50 a 46 EUR;
|
||||
|
||||
\item Gegeben sei der folgende Aktienkurs sowie der dazgehörige Gleitende Durchschnitt (gestrichelte Linie). Bitte geben Sie an, wann Sie zu einem Kauf der Aktie raten würden und wann sie diese verkaufen würden. Bitte begründen Sie Ihre Empfehlung. (6 P)
|
||||
\image {0.5}{Aufgabe_1f.png}{}{}
|
||||
\item Erläutern Sie die fünf Schritte des Backtestings sowie drei typische Probleme. (8 P)
|
||||
\end{enumerate}
|
||||
\item Aufgabe 2 - Risiko-Management
|
||||
\begin{enumerate}
|
||||
\item Geben Sie ein konkretes Bespielszenario (mit Zahlen!) für einen Livelock und einen Deadlock an und erklären Sie anhand des Beispiels deren Unterschied. Das Beispiel sollte aus drei Teilnehmern bestehen. (9 P)
|
||||
\item Erklären Sie die Begriffe Kreditrisiko, Marktrisiko und poerationelles Risiko und nennen Sie je ein Maß (bzw. eine Kennzahl) mit deren Hilfe man das jewelige Risiko messen kann. (6 P)
|
||||
\end{enumerate}
|
||||
|
||||
\item Aufgabe 3 - Zahlungsverkehr
|
||||
\begin{enumerate}
|
||||
\item Diskutieren Sie anhand zweier Klassifizierungsmerkmale die Bezahlsysteme Kreditkarte und mobile Payment. (4 P)
|
||||
\item Gegeben sei folgendes Cash-Management-Szenario in einem Firmenverbugn (U1-U5).
|
||||
\\Minimieren Sie die Zahl von tatsächlichen Überweisungen sowohl durch bilaterales als auch durch multiaterales Netting. (11 P)
|
||||
\end{enumerate}
|
||||
|
||||
\item Aufgabe 4 - AlgoTrading
|
||||
\begin{enumerate}
|
||||
\item Berechnen Sie die Prüfziffer (X) zur folgenden fiktiven ISIN und gben Sie die Finale Nummer an: \textbf{DE010519765X} (3 P)
|
||||
\item Diskutieren Sie den Unterschied zwischen dem einfachen/simplen und dem exponentiellen gleitenden Mittelwert (moving average). (4 P)
|
||||
\item Beschreiben sie die "Mean-reverting Strategy" (bassierend auf Bollingers Bänder) und geben Sie an, wann Sie gemäß dieser Strategie eine Aktie kaufen und wann Sie diese verkaufen. (8 P)
|
||||
\end{enumerate}
|
||||
|
||||
\item Aufgabe 5 - Allgemeine Inhalte
|
||||
\begin{enumerate}
|
||||
\item Beschreiben Sie das Drei-Sektoren-Modell der Bankstruktur in Deutschland. (3 P)
|
||||
\item Diskuteren Sie Vor- und Nachteile un Universal- vs. Spezialbanken. (4 P)
|
||||
\item Beschreiben Sie, wie sich Produkte un Dienstlstungen voneinander abgrenzen lassen. (4 P)
|
||||
\item Erläutern Sie die vier grundlegenden Problemgruppen auf intermediationslosen Finanzmärkten. (4 P)
|
||||
\end{enumerate}
|
||||
|
||||
\item Aufgabe 6 - RetailBanking
|
||||
\begin{enumerate}
|
||||
\item Nennen und beschreiben Sie fünf Herausforderungen des Multichannel-Managements. (5 P)
|
||||
\item Bestimmen Sie, wie hoch der Dechungsbeirg in Periode 2 (markiert mit einem Fragezeichen) sein muss, damit der Customer-Lifetime-Value in folgender Aufgabenstellung positiv ist. (10 P)
|
||||
\\
|
||||
\\Der vermögende Individuakunde Max Moritz wurde von der ISDL Bank neu geworben, was Aufwendungen von 375 EUR zur Folge hatte. Die voraussichtliche Dauer den Kundenbeziehung wird auf 3 weitere Jahre geschätzt. Die Kaufwahrscheinlichkeit bzgl. Zusatzproduktion beträgt zu beginn 75\% und sinkt pro Jahr um 5\%. Die Fluktuationswahrscheinlichkeit beträt zu Beginn der Kundenbeziehung 45\% und steigt jährlich um 10\%. Der Kalkulationszinssatz beträgt 5\%. Die zukünftig erwarteten Deckungsbeiträge des Kunden sowie kunenspezifischen Marketingaufwendungen (nicht im DB Berücksichtigt) verhalten sich wie folgt:
|
||||
\\
|
||||
\begin{tabular}{|c|c|c|c|c|}
|
||||
\hline
|
||||
Periode & t=0 & t=1 & t=2 & t=3 \\
|
||||
\hline
|
||||
Deckungsbeitrag in EUR & 500 & 1000 & ? & 1100 \\
|
||||
\hline
|
||||
Marketingaufwendungen in EUR & 350 & 400 & 550 & 750 \\
|
||||
\hline
|
||||
\end{tabular}
|
||||
\end{enumerate}
|
||||
|
||||
\end{enumerate}
|
||||
\end{document}
|
||||
@ -0,0 +1,9 @@
|
||||
\documentclass{article}
|
||||
\usepackage{geometry}
|
||||
\geometry{noheadfoot, margin=0.5in}
|
||||
\usepackage{prerex}
|
||||
\begin{document}
|
||||
\thispagestyle{empty}
|
||||
\begin{chart}
|
||||
\end{chart}
|
||||
\end{document}
|
||||
@ -4,22 +4,22 @@
|
||||
|
||||
\klausur{Internationales IT-Projektmanagement}{Prof. Dr. Thorsten Staake}{SoSe 2016}{90}{Wörterbuch und Taschenrechner}
|
||||
|
||||
\section{}
|
||||
\section{General questions}
|
||||
a) Software projects and projects in the construction business are different in many ways.\\
|
||||
b) How do these differences influence the project management approach?
|
||||
|
||||
\section{}
|
||||
\section{Software Development}
|
||||
a) The Waterfall-Model and Serum are widely used approaches to structure the Software development process. Name two major strengths and two weaknesses for each of the two approaches. \\
|
||||
b) Serum is gaining popularity as a method to support agile Software projects. \\
|
||||
\begin{itemize}
|
||||
\item i. What is a sprint?
|
||||
\item ii. What is a sprint backlog?
|
||||
\item iii. Why are most tasks "timeboxed?".
|
||||
\item iii. Why are most tasks ``timeboxed''?
|
||||
\item iv. How and when are necessary changes introduced?
|
||||
\end{itemize}
|
||||
c) What are the key responsibilities of the project owner, the scrum master, and the development team? \\
|
||||
d) In traditional projects, the project manager takes care of allocating the tasks to team members. Who takes on this responsibility in a Scrum project?
|
||||
\section{}
|
||||
\section{Requirements Gathering and Milestones}
|
||||
a) Name three advantages and three disadvantages for each of the foliowing approaches to requirements gathering. \\
|
||||
\begin{itemize}
|
||||
\item i. Requirements Reuse
|
||||
@ -29,38 +29,45 @@ b) For each of the approaches named above, name an example application that suit
|
||||
c) Imagine you are a project manager of an external firm that is currently
|
||||
responsible for introducing a new production scheduling System in a manufacturing Company (your customer). Further assume that your customer is asking you to include a new requirement after the requirements phase has already been finished and your team has already started with the implementation work. How would you typically respond as an experienced project manager? Provide the reasoning for your response and state your possible assumptions. \\
|
||||
d) Milestones are easy to use yet powerful tools to support the management of small and large, projects. Please name five characteristics "good" milestones should have.
|
||||
\section{}
|
||||
\section{Stakeholder Analysis}
|
||||
Assume that you have to plan to introduce a smart meter System in the context of a pilot project in Upper Franconia (Oberfranken) with 300 households. In the future, all German households should be equipped with smart meters. Such devices record electrical energy consumption in short intervals (close to real-time) and directly communicate the data to the Utility Company and to the household's energy management System or in-home displays. Smart meters also enable two-way communication from the Utility to the household. The major project goals are to achieve an improved load management, an improved monitoring of the electric-power dlstribution network, and better knowledge on consumer behavior with respect of electricity use.
|
||||
|
||||
a. Please name the point of actions that structure your stakeholder analysis.\\
|
||||
b. Please identify 8 important stakeholders. \\
|
||||
c. Briefly describe a technique to divide the stakeholders in meaningful groups to facilitate the stakeholder management.
|
||||
|
||||
\section{}
|
||||
a) Explain the difference between "Duration” and "Effort"? \\
|
||||
b) The expected value and the Standard deviation of effort or time can be determined approximately with the help of the „Three-Point-Method". In most of the cases, a Beta distribution is used as an approximation of the underlying "random process". Calculate the expected time and Standard deviation for the optimistic estimation: 20 man days; pessimistic estimation: 38 man days; most likely estimation: 29 man days. \\
|
||||
\section{Estimation of Required Resources}
|
||||
a) Explain the difference between ``Duration'' and ``Effort''? \\
|
||||
b) The expected value and the Standard deviation of effort or time can be determined approximately with the help of the ``Three-Point-Method''. In most of the cases, a Beta distribution is used as an approximation of the underlying ``random process''. Calculate the expected time and Standard deviation for the optimistic estimation: 20 man days; pessimistic estimation: 38 man days; most likely estimation: 29 man days. \\
|
||||
c) Very often, the precision of estimations increases with the progress of the project. Name two major reasons for that. \\
|
||||
d) Explain briefly why a Standard Delphi technique is typically applied in several, separated rounds or (in other words) why experts are not invited to discuss their estimates altogether right away. What are the advantages and disadvantages of the Delphi technique?
|
||||
\section{}
|
||||
a) For the following conditions, prepare the task scheduling in accordance to activitv 'lOja node OR activitv on arrow modeling. Calculate the Start and end dates (early -and late) and the four floats (total float, free float, interfering Float, and independent Float) of the tasks D, F, and G. Choose an understandable notation and potentially provide a legend. \\
|
||||
\begin{itemize}
|
||||
\item A, B, C, and D have to be executed sequentially (first A, then B, then C, then D); they can only Start when the preceding tasks have been completed.
|
||||
\item E, F, and G have to be executed sequentially (first E, then F, then G); they can only Start when the preceding tasks have been completed.
|
||||
\item E can only Start when A is finished and G can only Start when C is finished, too.
|
||||
\item H can only Start when D and G are finished.
|
||||
\item Sarah estimates 6 man-days as effort for finalizing each task: A, B, C, and D. Anna estimates 5 man-days as effort to finalize each task: E, F, and G. Both count with 2 man-days to finalize task H.
|
||||
\end{itemize}
|
||||
a. According to critical chain management, one common approach in project
|
||||
management is to remove/severely reduce single task time buffers and to put them at the end of the project. Please explain why the reduction of the estimated time effort is reasonable/justified. Also name the underlying psychological reasons for your explanations.
|
||||
\section{}
|
||||
a) According to critical chain management, one common approach in project management is to remove/severely reduce single task time buffers and to put them at the end of the project. Please explain why the reduction of the estimated time effort is reasonable/justified. Also name the underlying psychological reasons for your explanations. \\
|
||||
b) For the following activity on node diagram, apply the critical chain method:\\
|
||||
node diagram\\
|
||||
\\
|
||||
c) Prepare an easy to understand diagram that shows the consumed buffer and the level of severity of a possible delay of a project. Additionally, explain in what way you incorporate the remaining project duration.\\
|
||||
d) What response by the team members can be expected when critical chain method is introduced to replace traditional scheduling approaches? What coping strategies should be applied?
|
||||
\section{}
|
||||
\section{Scheduling}
|
||||
\begin{enumerate}
|
||||
\item [(a)] For the following conditions, prepare the task scheduling in accordance to activitv 'lOja node OR activitv on arrow modeling. Calculate the Start and end dates (early -and late) and the four floats (total float, free float, interfering Float, and independent Float) of the tasks D, F, and G. Choose an understandable notation and potentially provide a legend. \\
|
||||
\begin{enumerate}
|
||||
\item [i.] A, B, C, and D have to be executed sequentially (first A, then B, then C, then D); they can only Start when the preceding tasks have been completed.
|
||||
\item [ii.]E, F, and G have to be executed sequentially (first E, then F, then G); they can only Start when the preceding tasks have been completed.
|
||||
\item [iii.]E can only Start when A is finished and G can only Start when C is finished, too.
|
||||
\item [iv.] H can only Start when D and G are finished.
|
||||
\item [v.] Sarah estimates 6 man-days as effort for finalizing each task: A, B, C, and D. Anna estimates 5 man-days as effort to finalize each task: E, F, and G. Both count with 2 man-days to finalize task H.
|
||||
\end{enumerate}
|
||||
\end{enumerate}
|
||||
|
||||
\section{Critical Chain Project Management}
|
||||
\begin{enumerate}
|
||||
\item[(a)] According to critical chain management, one common approach in project management is to remove/severely reduce single task time buffers and to put them at the end of the project. Please explain why the reduction of the estimated time effort is reasonable/justified. Also name the underlying psychological reasons for your explanations. \\
|
||||
\item[(b)] For the following activity on node diagram, apply the critical chain method:\\
|
||||
\image{0.9}{SS16_IITP_Aufgabe7.png}{Node Diagram}{img:critical-chain-node-diagram}
|
||||
\begin{enumerate}
|
||||
\item[i.] Only Sarah can finalize P,Q and R. Sarah is available 100\%.
|
||||
\item[ii.] Only Anna can finalize V, W, and T. Anna is available 100\%.
|
||||
\item[iii.] Anna and Sarah never worked with the critical chain method. Their estimations therefore include \grqq usual\grqq{} buffers.
|
||||
\end{enumerate}
|
||||
\item[(c)] Prepare an easy to understand diagram that shows the consumed buffer and the level of severity of a possible delay of a project. Additionally, explain in what way you incorporate the remaining project duration.\\
|
||||
\item[(d)] description What response by the team members can be expected when critical chain method is introduced to replace traditional scheduling approaches? What coping strategies should be applied?
|
||||
\end{enumerate}
|
||||
\section{Team Forming, Motivation, and Mitigation of Conflicts}
|
||||
a) Explain why recognition and rewards may also negatively affect the team motivation. What should a project manager consider? \\
|
||||
b) Explain what is commonly understood by the term "hygiene factors" on the example of a fixed income.\\
|
||||
c) Arrange six conflict management strategies in a matrix with the two dimensions: „Relationship Importance" and „Task importance" (scale: low - medium - high).\\
|
||||
b) Explain what is commonly understood by the term ``hygiene factors'' on the example of a fixed income.\\
|
||||
c) Arrange six conflict management strategies in a matrix with the two dimensions: ``Relationship Importance'' and ``Task importance'' (scale: low - medium - high).\\
|
||||
\end{document}
|
||||
BIN
Internationales IT-Projektmanagement/SS16_IITP_Aufgabe7.png
Normal file
|
After Width: | Height: | Size: 34 KiB |
180
KogSys-ML-M Lernende Systeme/WS1617 Lernende Systeme.tex
Normal file
@ -0,0 +1,180 @@
|
||||
\input{../settings/settings}
|
||||
\usepackage{amssymb}
|
||||
|
||||
\begin{document}
|
||||
|
||||
\klausur{KogSys-ML-M Lernende Systeme)}
|
||||
{Prof. Dr. Ute Schmid}
|
||||
{Wintersemester 16/17)}
|
||||
{90}
|
||||
{All printed and hand-written material and a not programmable calculator.}
|
||||
|
||||
This exam consists of seven questions. You have to answer a total of six questions. A total of 90 points can be awarded for your answers. The first question is compulsory. The remaining six questions are selective. You have to answer five selective questions. If you answer all six selective questions the five with the most points are considered.\\
|
||||
You may answer in German, or English, or a mixture of both.
|
||||
|
||||
\begin{enumerate}
|
||||
\item Basic Concepts (compulsory)
|
||||
\begin{enumerate}
|
||||
\item (3 Points) You are developing a classification system that predicts the target class \textit{age} of a fish with the values \textit{young}, \textit{middle}, and \textit{old}. The training data consists only of the two attributes \textit{size in centimeter} and \textit{weight in gram}. Name a machine learning algorithm (discussed in lecture or tutorial) which is appropriate for learning this task. Additionally, name one advantage and one disadvantage of your chosen machine learning algorithm.
|
||||
|
||||
\item (1 Point) Given noise-free data and at least one positive example, why is it not possible to have the $\varnothing$-sign in the final hypothesis learned by Find-S?
|
||||
|
||||
\item Consider the following training examples with the four attributes \textit{size}, \textit{color}, \textit{care} and \textit{smell}. No attribute may take other values than given. The target concept is \textit{good\_gift}.
|
||||
|
||||
\begin{tabular}{c|c|c|c|c|c}
|
||||
\hline
|
||||
example & size & color & care & smell & good\_gift \\
|
||||
\hline
|
||||
1 & medium & violet & difficult & strong & yes \\
|
||||
2 & medium & white & difficult & weak & no \\
|
||||
3 & small & violet & easy & strong & yes \\
|
||||
4 & medium & orange & easy & weak & no \\
|
||||
5 & small & white & difficult & strong & yes \\
|
||||
\hline
|
||||
\end{tabular}
|
||||
|
||||
\begin{enumerate}
|
||||
\item (6 Points) Apply the Candidate-Elimination algorithm on the training data.
|
||||
\item (4 Points) Apply the decision tree learning algorithm ID3 on the training examples. Do not calculate the Information Gain for the attributes. Add the attributes to the tree in the sequence: \textit{size}, \textit{color}, \textit{care}, \textit{smell}. Note for each node the numbers of the examples it was created from and the decision attribute or assigned class (for leafs).
|
||||
\item (1 Point) Name (without calculating) the attribute with the highest Information Gain.
|
||||
\end{enumerate}
|
||||
|
||||
\item (2 Points) State two reasons which lead to an empty version space when using the Candidate-Elimination Algorithm.
|
||||
|
||||
\item (2 Points) Does the hypothesis language of perceptrons allow a general-to-specific ordering of hypotheses? If yes, give an example for such an order or justify your answer. If not, explain why ordering is not possible.
|
||||
|
||||
\item (Points 2) Consider the hypothesis h1 = <?,elephant,?,blue> and the hypothesis h2 = <?,?,cartoon,blue> of the hypothesis language of Find-S. Does the relation $h1 \geq_g h2$ (h1 is more\_general\_than\_or\_equal\_to h2) hold if all attributes are independent? Briefly explain your answer.
|
||||
|
||||
\item (2 Points) State two reasons for overfitting.
|
||||
|
||||
\item (1 Point) What is the difference between \textit{lazy} learning algorithms and \textit{eager} learning algorithms.
|
||||
|
||||
\item (1 Point) State the main difference between k-Nearest-Neighbors and k-means Clustering.
|
||||
|
||||
\end{enumerate}
|
||||
\newpage
|
||||
|
||||
\item Neural Networks and Support Vector Machines (selective)
|
||||
\begin{enumerate}
|
||||
\item (8 Points) Use the perceptron learning rule to learn a thresholded perceptron from the following training examples. Choose the learning rate $\eta = 0.5$ and $w_0 = 1, w_1 = -1, and w_2 = -1$ as initial weights. Note at least the weights ($w_0, w_1, and w_2$) and the output (o) after every learning step. Consider each training example only once, that is do not train the perceptron until you found a solution.
|
||||
|
||||
\begin{tabular}{c|c|c|c}
|
||||
\hline
|
||||
example & x1 & x2 & t \\
|
||||
\hline
|
||||
1 & 1 & 1.5 & t \\
|
||||
2 & 3 & 3 & -1 \\
|
||||
3 & 2 & 3 & 1 \\
|
||||
4 & 2.5 & 2 & -1 \\
|
||||
\hline
|
||||
\end{tabular}
|
||||
|
||||
\item (2 Points) Give an example that cannot be learned with the perceptron training rule and name the technique that Support Vector Machines use to successfully handle this example.
|
||||
|
||||
\item (3 Points) Often Artificial Neuronal Networks (ANN) and decision trees (DT) produce results of comparable accuracy. Your boss gives you the task to decide whether to train an ANN or use ID3 to generate a decision tree. She gives you one additionally information: while you already apply the chosen approach, every week you will be provided with additionally new training data. Which approach would you choose. briefly explain your decision.
|
||||
|
||||
\end{enumerate}
|
||||
\newpage
|
||||
\item Hidden Markov Models (selective)
|
||||
|
||||
\begin{enumerate}
|
||||
\item Consider the following HMM ($\lambda = (A,B)$) with three states and the possible observations $\oplus and \ominus:$
|
||||
\image{0.6}{WS1617/hmm.png}{Hidden Markov Model}{Hidden Markov Model}
|
||||
|
||||
\begin{enumerate}
|
||||
\item (2 Points) Draw the state diagram for the Matrix A and relate Matrix B to this state diagram.
|
||||
\item (2 Points) Consider the observation sequence $\mathcal{O}_{noway} = <\oplus,\oplus,\oplus,\oplus>$. Explain (without calculating) why the probability of seeing this sequence given the HMM is zero (i.e. $P(\mathcal{O}_{noway}|\lambda) = 0$).
|
||||
Hint: Take a close look at your state diagram.
|
||||
\item (8 Points) Compute the probability $P(\mathcal{O}|\lambda)$ for the observation sequence $\mathcal{O} = <\oplus, \ominus>$ using the \textbf{backward procedure}. State all $\beta_t$ in each step of the algorithm.
|
||||
\end{enumerate}
|
||||
\item (1 Point) Explain briefly how HMMs can be used for classification.
|
||||
\end{enumerate}
|
||||
\newpage
|
||||
\item Bayesian Classification and Evolutionary Computation (selective)
|
||||
|
||||
\begin{enumerate}
|
||||
\item (5 Points) Consider the following six training examples for the class \textit{t}.
|
||||
\begin{enumerate}
|
||||
\item How is the instance $x_q = <att1 = D, att2 = G>$ classified by the Naive Bayes classifier? State all probabilities that are needed for the decision.
|
||||
\item Additionally, calculate the probability $P(x | x_q)$.
|
||||
|
||||
\begin{tabular}{c|c|c|c}
|
||||
\hline
|
||||
example & att1 & att2 & t \\
|
||||
\hline
|
||||
1 & C & F & + \\
|
||||
2 & C & G & + \\
|
||||
3 & D & F & + \\
|
||||
4 & D & G & - \\
|
||||
5 & E & F & + \\
|
||||
6 & D & G & - \\
|
||||
\hline
|
||||
\end{tabular}
|
||||
\end{enumerate}
|
||||
|
||||
\item (2 points) Sometimes in Naive Bayes classification m-estimates are used instead of relative frequencies. Explain briefly the idea of m-estimates.
|
||||
\item (2 Points) Briefly explain the preference bias and why the Minimum Description length Principle is a preference bias?
|
||||
\item Briefly describe the ideas of \textit{genetic algorithms} and \textit{genetic programming}.
|
||||
\item (2 Points) Give the offsprings of the single-point crossover with the initial strings s1 = 1101100 and s2 = 0011011 and the crossover mask m = 1111000.
|
||||
|
||||
\end{enumerate}
|
||||
\newpage
|
||||
\item Reinforcement Learning (selective)
|
||||
Consider the following grid world with states a through f with the absorbing state c. The transitions (state action pairs) are marked with their direct reward (5, 10, or 20, respectively). For unmarked transitions the reward is 0. let $\lambda$ be 0.8.
|
||||
\image{0.6}{WS1617/reinforcement.png}{Reinforcement}{Reinforcement}
|
||||
\begin{enumerate}
|
||||
\item (4 Points) State he values of $V^*(c), V^*(e), V^*(f), and V^*(d)$.
|
||||
\item (2 Points) Give the $Q(b, \rightarrow)$-value and the $Q(b, \downarrow)$-value.
|
||||
\item (1 Points) State the optimal strategy $\pi^*$. If the optimal strategy is obvious, you do not need to calculate the criterion.
|
||||
\item (4 Points) Apply the Q learning algorithm on the given world. Initialize all \^{Q}(s,a)-values with 0. Simulate two training episodes and state the updated \^{Q}(s,a)-values after each move. The agent takes the following paths for the training episodes:\\
|
||||
Episode 1: a - b - d - e - c\\
|
||||
Episode 2: a - b - d - e - c
|
||||
\item (2 Points) Explain briefly how $\lambda = 0$ and a $\lambda$ close to 1 influences the Q-values.
|
||||
\end{enumerate}
|
||||
\newpage
|
||||
\item Inductive Programming (selective)
|
||||
\begin{enumerate}
|
||||
\item (3 Points) Consider the target concept \textit{grandmother(x,y)} (denoting that x is the grandmother of y). Additionally, the following positive examples and background knowledge is given:\\
|
||||
|
||||
\textit{grandmother(Dortel,Tick), grandmother(Dortel,Track), mother(Dortel,Della), mother(Dortel,Donald), mother(Della,Tick)}\\
|
||||
|
||||
\textbf{Note}: The \textit{closed world assumption} holds.\\
|
||||
|
||||
State all candidate literals for extending $R = grandmother(x,y) \leftarrow {mother(x,z)}$.
|
||||
\item (1 point) What measure is used to choose the \textit{Best\_literal} in the FOIL-Algorithm?
|
||||
\item (3 Points) Apply the inverse resolution algorithm on the training example \textit{uncle(Tick,Donald)} and the following background knowledge to get the hypothesis for \textit{uncle(x,y)}. Give substitutions in the refutation tree.\\
|
||||
|
||||
\textit{mother(Della,Tick), brother(Donald,Della)}\\
|
||||
|
||||
\item (4 Points) Consider the following I/O-examples:\\
|
||||
|
||||
\image{0.6}{WS1617/inductive.png}{IO-Examples}{IO-Examples}
|
||||
|
||||
Give one possible program fragment for $f_1(x), f_2(x), f_3(x), and f_4(x), respectively$.
|
||||
\item (2 Points) Why is it not possible to learn \textit{member} or \textit{sort} with Summers' approach?
|
||||
|
||||
\end{enumerate}
|
||||
\newpage
|
||||
\item k-Nearest Neighbors and k-means Clustering (selective)
|
||||
|
||||
\image{0.6}{WS1617/knearest.png}{k-Nearest-Neighbors}{k-Nearest-Neighbors}
|
||||
\begin{enumerate}
|
||||
\item (1 Point) State the 5 closest neighbors to the query point m1 = <att1=2, att2=2>. USe the distances given in the table.
|
||||
\item (1 Point) Suppose your target attribute has two values (+ and -). Why should your k be an odd number when using the k-Nearest-Neighbor algorithm using k = 5 and distance weighting = true. Use the distances given in the table. State all values that are needed for deciding this question.
|
||||
\item Consider the following graphical representation of the data.
|
||||
|
||||
\image{0.6}{WS1617/knnrep.png}{Representation}{Representation}
|
||||
|
||||
\begin{enumerate}
|
||||
\item (1 Point) Explain briefly why attribute \textit{att2} is irrelevant.
|
||||
\item (1 Point) Explain the impact of an irrelevant attribute for the classification with k-Nearest-Neighbor.
|
||||
\end{enumerate}
|
||||
\item Use the k-means clustering algorithm with k = 2 for the following steps of clustering:
|
||||
\begin{enumerate}
|
||||
\item (2 Points) Initialize the clusters $S_1^0 and S_2^0$ by the arbitrary cluster centers m1 = <att1 = 2, att2 = 2> and m2 = <att1 = 2, att2 = 3>. Use the distances given in the table. If the typical selection criterion is not enough, choose the smaller cluster.
|
||||
\item (4 Points) Calculate the central means $m_1^1 and m_2^1 for S_1^0 and S_2^0$.
|
||||
\end{enumerate}
|
||||
|
||||
\end{enumerate}
|
||||
\end{enumerate}
|
||||
\end{document}
|
||||
BIN
KogSys-ML-M Lernende Systeme/WS1617/hmm.png
Normal file
|
After Width: | Height: | Size: 30 KiB |
BIN
KogSys-ML-M Lernende Systeme/WS1617/inductive.png
Normal file
|
After Width: | Height: | Size: 19 KiB |
BIN
KogSys-ML-M Lernende Systeme/WS1617/knearest.png
Normal file
|
After Width: | Height: | Size: 76 KiB |
BIN
KogSys-ML-M Lernende Systeme/WS1617/knnrep.png
Normal file
|
After Width: | Height: | Size: 42 KiB |
BIN
KogSys-ML-M Lernende Systeme/WS1617/reinforcement.png
Normal file
|
After Width: | Height: | Size: 16 KiB |
@ -41,6 +41,9 @@ Das tex-Layout ist in [settings/settings.tex](settings/settings.tex) definiert.
|
||||
(dazu kann das `\image`-Macro in LaTeX benutzt werden).
|
||||
- Es reicht die Aufgabenstellung sinngemäß abzuschreiben. Meißt ist das aber
|
||||
aufwändiger, als den Wortlaut zu übernehmen.
|
||||
- Beachtet, dass LaTeX nicht (einfach) fähig ist, Bilder, die Leerzeichen im
|
||||
Dateinamen enthalten, einzubinden. Also Leerzeichen durch "-" oder "_"
|
||||
ersetzen.
|
||||
- Nur die tex-Dateien und **keine** Build Artefakte (wie aux-Dateien) comitten.
|
||||
Die gitignore-Datei sollte das eigentlich schon vorhindern, aber man weiß ja
|
||||
nie...
|
||||
|
||||
@ -3,7 +3,7 @@
|
||||
\begin{document}
|
||||
|
||||
\klausur{Kürzel Modulname (z.B. KTR-Datkomm-B Datenkommunikation)}
|
||||
{Dozent (z.B. Prof. Dr. U. Krieger)}
|
||||
{Professor (z.B. Prof. Dr. U. Krieger)}
|
||||
{Semester (z.B. Wintersemester 13/14)}
|
||||
{Bearbeitungs zeit (z.B. 90)}
|
||||
{Zugelassene Hilfsmittel (z.B. Taschenrechner)}
|
||||
|
||||
@ -61,6 +61,14 @@
|
||||
\label{#4}
|
||||
\end{center}
|
||||
\end{figure}}
|
||||
|
||||
\newcommand{\imagewocaption}[3]{
|
||||
\begin{figure}[H]
|
||||
\begin{center}
|
||||
\includegraphics[width=#1 \textwidth]{#2}
|
||||
\label{#3}
|
||||
\end{center}
|
||||
\end{figure}}
|
||||
|
||||
\newcommand{\klausur}[5]{
|
||||
\begin{titlepage}
|
||||
|
||||